8. Telefonul stricat de la Komsomolskaia Pravda

Ziarul cu cel mai mare tiraj din țară a fost un fel de telefon stricat în acest an. Jurnaliștii de la KP au preluat și publicat diverse curiozități și informații din presa străină care, după traduceri inexacte și interpretări tendențioase, erau pur și simplu false. Spre exemplu, o prognoză demografică a ONU anticipează o scădere a populației Moldovei cu 15% până în 2050. La KP, știrea e că Moldova va pierde 500,000 de locuitori sau 3 orașe mari în următorii 5 ani.

Mai mult decât atât, aceste falsuri au mai fost folosite și pentru a promova agenda ideologică a ziarului. Spre exemplu, un utilizator Reddit a făcut o hartă unde arată cele mai des întâlnite cuvinte pe pagina de Wikipedia a fiecărei țări. La KP, această curiozitate se transformă în niște „cercetări de amploare” care demonstrează nostalgia moldovenilor după URSS.

La fel, după ce presa internațională a scris despre un nor de ruteniu radioactiv peste Europa, KP ignoră informațiile agențiilor europene și preia argumentele unui blog rusesc pentru a afirma că radiația nu a venit din Rusia, ci din România. Prilej bun de a critica atât guvernarea, cât și vecinii noștri, chiar dacă serviciul hidrometeorologic de stat rus confirmase deja nivelul ridicat de radiație din sudul Uralilor.

 

7. Igor Dodon și cifrele

Căutînd niște succese pentru primul său an de mandat, președintele Igor Dodon s-a lăudat cu un șir de cifre dubioase. Loc de frunte îl au exporturile în Rusia. Panouri roșii anunțau prin țară că exporturile au crescut „de 3-4 ori”. Cifra este atît de umflată și exagerată încît însuși Dodon a evitat să o rostească în persoană. Mai „modest”, președintele spunea în octombrie că exporturile spre ruși au crescut 17%, deși BNS arăta o cifră și mai joasă – 11,7%. Totodată, cifrele arată că exporturile în UE continuă să crească, în pofida declarațiilor președintelui.

Într-un raport-infografic, președintele se mai laudă cu revocarea a 9 miniștri, deși rolul său a fost doar unul de spectator la reforma guvernului implementată de PDM. Acei miniștri au fost demiși fiindcă ministerele lor au fost desființate, comasate sau fiindcă democrații au decis să-i schimbe, iar meritul lui Dodon în asta este zero.

O altă realizare cu care se lăuda președintele e ajutor pentru „aproape” 200 de grădinițe, care s-au dovedit a fi 129. Ziarul de Gardă a aflat că, de fapt, nici măcar nu toate din aceste 129 de grădinițe au primit ajutor, iar în cazul unora ajutorul doar a fost promis, dar (încă) nu s-a materializat. În concluzie, președintele Dodon a reușit în primul an de mandat să demonstreze convingător că cifrele mai mint uneori.

 

6. Sondajele IMAS

Sondajele IMAS, făcute la comanda Partidului Democrat, s-au remarcat printr-o structură și formulare manipulatorie a întrebărilor. Acestea erau puse astfel încît să conducă spre răspunsul dorit de autori/comanditari, iar unele opțiuni de răspuns erau de fapt argumente diferite pentru același răspuns.

Spre exemplu, rugați întrebați cum ar evalua o potențială decizie a UE de a „sancționa” Moldova pentru sistemul mixt, respondenții au de ales între trei variante de apreciere negativă, fiecare motivată diferit, și doar una pozitivă. În alt caz, respondenții trebuie să aleagă un sistem de vot. Deși cei mai mulți preferă sistemul actual, procentele celor care preferă sistemul mixt sunt combinate cu ale celor care preferă uninominalul pentru a crea imaginea falsă a unei majorități ce sprijină reforma electorală.

Ultimul sondaj al companiei a fost criticat public de mai mulți reprezentanți ai societății civile. Într-un sondaj cu întrebări manipulatorii, rezultatele nu pot fi decât niște minciuni.

Citiți în continuare pe site-ul sic.md