*Nicolae Țîbrigan

Sper ca titlul acestei analize să nu vă deruteze, așa că voi aplica metoda pașilor pentru a descâlci acest „nord gordian” al dezinformării cu valențe politice autohtone. În primul rând, în realizarea acestui fake-news au fost folosite tehnici din zona gri a propagandei, unde fapte și relatări reale au fost scoase din context, modificate, reinterpretate, totul cu o profundă miză politică. Vă sună cunoscut?

Aceleași tehnici le aplicau și sovieticii pe timpul Războiului Rece, numai că acum avem de-a face cu „surse” autohtone. Cine sunt acestea și de unde a pornit totul, vom vedea în următoarele rânduri.

 

„Strategii” de partid pun la cale un fake-news…

Punt și de la capăt. Totul a început cu o postare pe pagina PSD Tulcea pe 28 ianuarie, ora 1:39 pm, unde clipul video distribuit de Ziarul Financiar despre „like-uri false” era însoțit de următoarea descriere: „Ziarul Financiar publică cum arată o fabrică de like-uri … (y) Milioanele de like-uri lăudate de Mălin Bot, postările care au scos românii in stradă, sunt susținute de o infrastructură sofisticată.

Așa au sute de mii de like-uri paginile care, de exemplu, ridiculizează continuu coafura Premierului României, PSD și pe Liviu Dragnea?

#NUrezist

Link: https://www.facebook.com/ZIARULFINANCIAR/videos/1698724310188919/

Peste fix 10 minute, într-o sincronizare aproape perfectă, utilizatorul Gherghe Mihai Alexandru distribuie același clip video despre așa-numita „uzină de like-uri” folosită de protestatarii #REZIST și activistul civic Mălin Bot (etichetați drept „stăpânii on line ai României” sic!) pentru a scoate oamenii în stradă. Textul este modificat, însă credibilitatea sa pare a fi întărită de aceeași sursă din presa mainstream – Ziarul Financiar, însă link-ul indicat nu trimite decât la pagina oficială a ziarului. E ceva putred în Danemarca, nu-i așa? De aceea îmi propun să descoperim problema împreună.

Postarea lui Gherghe Mihai Alexandru pe rețeaua Facebook din 28 ianuarie 2018, 1:49 pm

Sursa: Facebook

Dacă intrăm pe pagina lui Gheorghe, vom descoperi că este absolvent al Masterului de Securitate Națională și Euroatlantică al Universității din Craiova, cu reședința în Târgu Jiu și susținător al partidului de guvernământ, distribuind știri despre activitatea coaliției de la guvernare. Totuși, postarea acestuia din 28 ianuarie iese din peisajul comun, mai ales că textul este unul manipulatoriu și tendențios (prin clasicile referințe la mișcarea #REZIST și Soros care ar fi manipulat România), iar clipul video pare a fi tăiat special pentru a ascunde sursa primară, chiar dacă impactul său la momentul redactării acestui material era de 638 de vizualizări.

Dar ceea ce m-a pus în gardă fusese însăși campania furibundă, declanșată practic imediat de o serie de organizații județene PSD pentru a populariza textul integral al postării lui Gherghe.

Pentru a descoperi tot parcursul rostogolirii postării pe rețeaua Facebook, am extras câteva cuvinte-cheie [Bot, plastic, EMULAȚIE, fabrică, like] pentru a identifica sursele prin motorul de căutare Graph Search. Aici am dat de o listă de rezultate destul de relevante, de unde am putut extrage următorul grafic al campaniei organizate de „strategii” PSD împotriva protestatarilor din Piața Victoriei.

 

Conform graficului, putem constata că sursa (sau inspirația) campaniei anti-#REZIST a pornit de la clipul video al Ziarului Financiar, acesta neavând nicio legătură cu protestele anti-guvernamentale și pro-Justiție din România. Campania fusese rostogolită de circa treisprezece pagini oficiale ale PSD pe 28 ianuarie, între orele 1:39-9:16 pm, acumulând în total peste 1550 de comentarii și  înregistrând peste 1380 de distribuiri. Campania avusese un impact semnificativ doar în primele trei ore de la lansare, cele mai „de succes” pagini în distribuirea dezinformării fiind cele ale filialelor PSD Giurgiu, PSD ARAD, PSD Gorj și PSD Bacău.

 

Românii de la „fabrica de like-uri” #REZIST vorbesc în rusă și chineză…

Despre ce era clipul de pe Ziarul Financiar? Dacă accesăm link-ul descoperim că, într-adevăr, este vorba de un clip-video despre cum „sunt generate like-uri false” cu ajutorul a sute de telefoane conectate la servere. Clipul era însoțit de logo-ul ziarului, și fusese urcat pe rețea duminică, 28 ianuarie, ora 10:15 am (cu trei ore înainte de demararea campaniei pe paginile filialelor PSD), dar fără a specifica locul exact al filmării. Autorii mai folosesc un fundal sonor de prezentare, iar în ultimele trei secunde din clip se pot auzi chiar voci, fără a putea distinge limba de comunicare. Un lucru știm cu siguranță: descrierea clipului NU se referă nici la România, și nici la mișcarea #REZIST. Clipul putea fi filmat oriunde, însă sursa primară trimite la Ruptly News Agency – o agenție de știri specializată pe conținut video cu sediul în Berlin, aparținând rețelei RT (fosta Russia Today).

Pentru a identifica sursa primară, vom folosi motorul de căutare Google, unde vom insera câteva cuvinte-cheie specifice ce au legătură cu clipul video doar pe site-ul ruptly.tv: [Chinese, likes, farm, cell-phones, social media site: ruptly.tv].

Rezultatele afișate de motorul de căutare Google

Sursa: Google

Primele două rezultate indică sursele Ruptly și RT cu materiale publicate pe 12 mai 2017, iar de acolo aflăm că înregistrarea făcută cu un telefon are o durată totală mai mare (de 41 secunde), și că jurnaliștii de la Ziarul Financiar l-au editat, eliminând explicația autorului și secvențele cu angajații chinezi și cei doi vizitatori ruși. De fapt, clipul original fusese publicat pe 6 mai 2017, pe contul de Facebook al tânărului rus, Artem Zhdanov – directorul de marketing al companiei UCHINA (companie cu strânse legături cu Kremlinul, având sediul în Shenzhen, Guangdong). În scurt timp clipul video publicat de acesta pe Facebook acumulează peste 89 mii de vizualizări, iar tânărul Zhdanov profită de asta și vinde drepturile de folosință către RT (via Ruptly).

 

Din descriere aflăm și despre ce este vorba. Înregistrarea prezintă sediul unei firme chineze din Shenzhen, provincia Gungdong, care folosește o „fermă de smartphones” pentru a promova conturi (postări) sau a genera like-uri pe rețeaua WeChat (așadar, nu Facebook). În acel birou erau doar câteva sute de telefoane, pe fiecare dintre acestea se administra câte un singur cont pe WeChat. Tot Zhdanov ne asigură cu ceea ce vedem ar fi doar o mică parte a „fabricii”, și că există alte clădiri unde sunt adăpostite circa 10 000 de smartphone-uri care „lucrează” continuu în rețea.

„Astfel, aceștia generează abonați, vizualizări, like-uri și comentarii. Toată acțiunea fiind coordonată de două calculatoare”, spune Zhdanov. Nu știu dacă trebuie să-l credem pe cuvânt. Personal sunt sceptic în legătură cu ceea ce făceau în realitate chinezii din „fabrică” (gazdele nu se prea aud vorbind des în filmuleț), cert este doar interesul Kremlinului pentru a prelua modelul „fabricilor de like-uri” pentru distribuirea propriilor minciuni pe rețele sociale. Probabil că și-au dat seama că întreținerea „trolilor” le cam golește din bugetul pentru „acțiunile hibride”. De aceea, se pare că au apelat la tinerii de la UCHINA, iar asta ar trebui să ne pună în gardă în ceea ce privește „pomparea” artificială a paginilor ce-l vor elogia pe Putin în preajma alegerilor prezidențiale din 18 martie.

Dintr-o altă postare pe Facebook a lui Zhdanov, aflăm că astfel de „fabrici” din China nu sunt reglementate la nivel juridic, astfel încât chinezii pot face oricând profit din „generarea de like-uri” pe WeChat, fără a se ascunde prin subsoluri. Totodată, acesta se arată uimit că înregistrarea sa fusese preluată de o groază de agenții de știri internaționale, inclusiv din China, ceea ce-i pusese pe jar pe chinezii de la „fabrica de smartphone-uri” unde realizase filmulețul. Momentan, acolo e încă o zonă gri pentru diverse „activități” pe internet.

 

Câteva întrebări pentru jurnaliștii de la Ziarul Financiar

Închei doar cu câteva întrebări adresa jurnaliștilor de la Ziarul Financiar:

  • De ce ați ales să „reciclați” o știre publicată cu opt luni în urmă?
  • Ați cumpărat cumva drepturile de folosință a clipului de la Ruptly (RT)?
  • Dacă da, de ce era nevoie să-l editați și să ascundeți autorul și locul exact al filmării?
  • De ce ați inserat logo-ul ZF pe un clip video ce nu vă aparține?
  • De ce nu ați venit cu o reacție după ce clipul video cu pricina fusese folosit într-o campanie de denigrare și manipulare a filialelor PSD?

Răspunsul la aceste întrebări ne-ar ajuta extrem de mult în a preveni rostogolirea pe rețele a unor astfel de manipulări grotești la adresa unor cetățeni ai României care, slavă Domnului, nu apelează la serviciile unor astfel de „fabrici de like-uri”. Dacă nu mă credeți pe cuvânt, întrebați-i personal pe chinezii din Shenzhen, care-și asmut acum „conturile” false împotriva oponenților lui Putin.

*Nicolae Țîbrigan este licenţiat în Sociologie la Universitatea din Bucureşti, absolvent al masterului de Studii de securitate din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea din Bucureşti. În prezent este înscris la Şcoala doctorală de Sociologie. Începând cu 2013 devine asistent de cercetare la Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I.C. Brătianu” al Academiei Române.