Categories
Analize

De la Instagram la falsul incident aerian deasupra Mării Negre

În zilele de 30 și 31 ianuarie rețelele de socializare, tabloidele online și chiar portalurile de știri consacrate de limbă engleză și de limbă română au preluat un clip video care a iscat o serie de controverse. Durata acestuia e de 49 secunde și vedem cum un Suhoi Su-27 Flanker manevrează periculos „îndepărtând” un F-15 Eagle american care interceptase o a treia navă de unde se filma (probabil că era vorba de o navă oficială rusească).

Din acest punct presa online și televiziunile controlate direct de Kremlin au denaturat și mai mult faptele, creând un adevărat amalgam de informații contradictorii și chiar falsuri prin omisiunea unor date verificabile.

Pentru a fixa o anumită ordine în această avalanșă a dezinformării digitale (fake news) vom porni de la „pacientul zero”, identificat pe Instagram după contul @fighter_bomber_(aka Ivan Ivanov):

Captură după contul de Instagram a lui Ivan Ivanov (@fighter_bomber_) asociat Ministerului Apărării al F. Ruse și creat în decembrie 2017 prin intermediul căruia este distribuit filmulețul cu Su-27 Fighter. (Sursa: Instagram)

Captură după contul de Instagram a lui Ivan Ivanov (@fighter_bomber_) asociat Ministerului Apărării al F. Ruse și creat în decembrie 2017 prin intermediul căruia este distribuit filmulețul cu Su-27 Fighter. (Sursa: Instagram)

De altfel, acest „Ivan Ivanov” mai este citat de presa pro-Kremlin ca „sursă credibilă” privind precizia atacurilor întreprinse de forțele aeriene ale Rusiei în Siria, precum și „autoritate oficială” în materie de aprecieri tehnice și calitative ale avioanelor de luptă rusești. Acesta are circa 25 de mii de urmăritori pe Instagram, fiind prezent și pe Telegram (Fighterbomber) cu 9509 membri și pe Vkontakte (ДАЙТЕ КУРС | Fighter_bomber_) cu 8827 de urmăritori, majoritatea reprezentând conturi false.

La o analiză rapidă a acestor canale, vom constata un conținut care maschează o propagandă a Kremlinului în vederea promovării unei imagini de superioritate tehnologică a industriei aeronautice militare din Rusia. De exemplu, pe Twitter și pe Facebook postările lui Ivan Ivanov sunt redistribuite cu ajutorul unui număr de zeci de conturi, boți și pagini, cum ar fi:

  1. contul @o_gilvi (Twitter) cu un număr 33% boți din urmăritori.
  2. pagina Sukhoi SU-35 Super Flanker (Facebook) creată pe 4 februarie 2014 (în preajma anexării ilegale a Crimeei) și administrată de două conturi din Siria și Uruguai.
  3. Grupul Русское оружие [Arma rusească – rom.] (Facebook) administrat de conturi din Moscova.

Și chiar „convinși” locali care traduc cu sârguințe pasaje din limba rusă.

Captură după distribuirea articolelor propagandistice traduse și distribuite pe grupuri pro-Kremlin de utilizatorul Marian Oprescu (Sursa: Facebook)

Ce aflăm de la „pacientul zero”? Informații sumare despre cât de bravi și profesioniști sunt „ai noștri” că au reușit să-i alunge pe „colegii” din Occident, atunci când aceștia nu mai vor să respecte „normele”. În rest, nu știm nici data și nici locul exact al înregistrării. În schimb, recunoaștem pe fundal o piesă a lui Vladimir Vysotsky despre „curaj”.

Ulterior, pe 31 ianuarie, utilizatorul @BabakTaghvaee cu interese în domeniul aeronauticii militare distribuise și el un tweet despre acest incident:

Chiar dacă utilizatorul se întreabă despre autenticitatea înregistrării, realizând chiar o proprie investigație de unde a constatat că Su-27 din înregistrare are imprimat pe cozi tricolorul rusesc cu stea și că niciunul din avionale Regimentului 72 Gardă dislocat în Chkalovsk (Kaliningrad) nu seamănă cu cel din video:

Captură după înregistrarea cu incidentul distribuit de Ivan Ivanov (@Fighter_bomber_) unde Su-27 Fighter are imprimat la coadă tricolo cu stea (Sursa: Instagram)
Captură după o înregistrare a unui localnic din Kaliningrad cu decolarea avionului Su-27 a Regimentului 27 din Chkalovsk, acum parte a Regimentului 689 aviație de vânătoare (Sursa: YouTube)

Circumstanțele incidentului aerian sunt în continuare neclare. Potrivit site-ului de specialitate AEROTIME NEWS HUB, evenimentul s-ar fi petrecut în a doua jumătate a anului 2017 undeva deasupra Mării Baltice, iar filmarea fusese făcută dintr-o aeronavă oficială rusă mai mare pe care un F-15 Eagle l-a interceptat. Avionul de vânătoare de producție americană fusese identificat de The Drive ca făcând parte din escadrila 493 „Grim Reapers” a Forțelor aeriene americane (USAF) cu baza la RAF Lakenheath, Marea Britanie. Știm că unitatea este prezentă activ în spațiile aeriene ale Europei, participând în mod regulat la misiunile NATO de Poliție Aeriană, inclusiv în regiunea Mării Baltice.

Autorii de pe postalul Aviația Magazin explică și mai bine „incidentul”, astfel încât presupoziția că americanul fusese „pus pe fugă” de manevra rusului din Su-27 este falsă:

Piloții sunt instruiți să identifice avioanele și, dacă observa lucruri neobișnuite (de la armament la antene sau nacele suplimentare) trebuie să se apropie și să le fotografieze, urmând ca apoi imaginile să ajungă la analiza de specialitate. […] Rușilor, în schimb, nu le place această abordare și nu de puține ori s-a întâmplat să zboare la intimidare”.

De asemenea, aici trebuie să subliniem că doar în decursul anului 2018 NATO a efectuat circa 780 de interceptări ale aeronavelor rusești, și asta doar în spațiul aerian al Regiunii Baltice. În prezent Poliția Aeriană Baltică reprezintă una dintre principalele forțe aeriene ale NATO, fiind responsabilă de protejarea spațiilor aeriene ale Estoniei, Letoniei și Lituaniei față de orice fel de incursiuni.

Totuși, tipul de pilotaj pe care l-am urmărit în clip nu are nimic în comun nici cu profesionalismul, și nici cu abilitatea celui de la manșă. Ca să se întâmple o tragedie e de ajuns doar o ezitare umană. Tocmai de aceea au loc discuții anuale în cadrul Acordului privind Prevenirea incidentelor în zonele maritime internaționale (INCSEA). Așa că în fața unei manevre prostești, cel inteligent cedează.

Schema à la russe

Ori de câte ori suntem puși în fața unei informații controversate, prima întrebare de la care trebuie să pornim este: de ce tocmai acum? În primul rând aflăm contextul.

Știm deja că Forțele aeriene ruse interceptează periodic aeronave NATO în zona Mării Baltice. Așa că am descoperit că recent, pe 28 ianuarie 2019, un Su-27 fusese implicat într-o interceptare a aeronavei de recunoaștere Boeing P-8A Poseidon în spațiul aerian internațional, deasupra Mării Baltice.

Boeing P-8A Poseidon al Forțelor aeriene americane (USAF) Sursa: Wikipedia

Ministerul rus al Apărării publicase chiar și o înregistrare cu privire la incident, comunicând pentru publicația Gazeta.ru că doar în decurs de o săptămână Forțele aeriene ale Rusiei ar fi interceptat 19 aeronave străine „care spionau” în apropierea spațiului aerian rusesc.

După comunicatul Ministerului rus al Apărării, s-a activat și Ivan Ivanov (fighter_bomber_) care răspândise un alt filmuleț, mult mai sugestiv decât al canalului oficial. Mizând pe sentimentul naționalist „ai noștri” vs. „restul” al utilizatorilor de pe rețele sociale, postarea a devenit virală, fiind preluată pe 31 ianuarie de postul de televiziune RT subordonat Kremlinului. Știrea este editată pe 1 februarie și se admite faptul că „nu este destul de clar când și unde avusese loc filmarea altercației”. Dar publicul o percepe ca fiind de dată recentă, așa că știrea este distribuită intens pe rețele sociale (doar pe Facebook avem circa 12 434 de redistribuiri).

Tot pe 31 ianuarie anul acesta, tabloidul Daily Mail Online publică știrea cu titlul: „Astonishing moment Russian jet ‘pushes’ US F-15 by banking across it ‘during NATO patrol over Baltic Sea’”, unde este distribuit filmulețul de 40 secunde a lui Ivan Ivanov, preluat de pe contul de Twitter al lui @BabakTaghvaee.

Captură de pe Daily Mail Online cu știrea dezinformatoare privind incidentul din Marea Baltică din 29 ianuarie 2019. Sursa: Daily Mail Online

Din știre aflăm și de un alt incident transmis de Pentagon, precum că luni, 29 ianuarie (fără a se specifica anul), un avion rusesc s-ar fi apropiat extrem de periculos de unul din avioanele de luptă americane. Materialul face trimitere la un alt articol de pe CBS publicat pe 30 ianuarie 2018, deci cu mai bine de un an în urmă.

Materialul publicat de CBS News pe 30 ianuarie 2018 despre incidentul aerian deasupra Mării Negre cu implicarea altui Su-27 și a aeronavei americane EP-3 Aries (Sursa: CBS News)

Coincidență sau nu, dar pe 29 ianuarie 2018 (într-o zi de luni) într-adevăr avusese loc un incident similar cu participarea unui alt Su-27 care survolase la o distanță mică de un EP-3 Aries II deasupra Mării Negre, fapt confirmat și de înregistrările video publicate pe site-ul Comandamentului american al Forțelor navale Europa-Asia.

Pentru mai multe detalii despre evenimentul aviatic din ianuarie 2018 citiți și materialul publicat de The Drive.

Urmează un alt tabloid online de limbă engleză – EXPRESS să preia aceeași știre, oferindu-i titlul alarmist de WW3: „TERRIFYING moment Russian and US warplanes CLASH over Baltic sea”, făcând trimitere la evenimentul petrecut pe 29 ianuarie 2018 deasupra Mării Negre, dar folosind filmulețul distribuit pe rețele de Ivan Ivanov (Fighter_bomber_) despre care știm că nu avusese loc deasupra Mării Negre.

În acest punct situația seamănă cu celebrul banc cu Radio Erevan: „E adevărat că faimosul compozitor Haciaturian a primit lunea trecută în dar o Volgă, pentru serviciile aduse URSS? Da, dar nu luni, ci miercuri. Și nu a fost vorba de o Volgă, ci de o bicicletă. Care nu i s-a dat, ci i s-a furat”.

În continuare lucrurile devin și mai interesante.

În decurs de câteva zile, știrea publicată de Daily Mail devine în scurt timp virală, așa cum se poate vedea din datele prezentate de Trendolizer. În timp ce postul public de televiziune Rossiya 1 face tam-tam în jurul înregistrării lui Ivan Ivanov, iar dezinformarea online este preluată de o serie de site-uri obscure controlate de Ministerul rus al Apărării (Muraselon.comRG.ru-IRG.ru-IIPolitpuzzle.ru și News-Front), inclusiv fake news-ul este preluat de Rambler și Mail.ru, presa online din România și R. Moldova inventează alte știri pornind de la o eroare jurnalistică.

Site-ul MonitorulApararii.ro (Monitorul Apărării și Securității) asociat portalului MEDIAFAX.ro publică joi, 31 ianuarie, un articol despre manevra periculoasă a avionului rusesc Su-27 efectuate pentru interceptarea aeronavei americane P-8A Poseidon, citând un comunicat al Ministerului rus al Apărării de pe RT, dar fără a specifica locul și data producerii evenimentului. Amintim că incidentul respectiv avusese loc deasupra Mării Baltice luni, 28 ianuarie 2019. Știrea fusese publicată anterior și de MEDIAFAX.ro și HotNews.ro în ziua incidentului, adică tot luni 28 ianuarie, autorii citând de această dată agenția Tass.

Ulterior știrea publicată de MonitorulApararii.ro este preluată de MEDIAFAX.ro în aceeași zi (31 ianuarie 2018). Știrea e preluată de REALITATEA.NET cu modificări semnificative, mai exact incidentul este mutat în Marea Neagră prin titlul articolului, și se inserează un citat tradus din comunicatul Comandamentului Forțelor Navale Europa-Africa care se referă la incidentul de anul trecut, din 29 ianuarie 2018 (luni), dar autorul a greșit data și a menționat ziua de marți, 29 ianuarie 2019:

Marţi, 29 ianuarie, un avion american EP-3 Aries care zbura în spaţiul aerian deasupra Mării Negre a fost interceptat de un avion rus Su-27. Această interacţiune este considerată ca fiind nesigură din cauza faptului că avionul Su-27 s-a apropiat la doar cinci metri şi a trecut direct prin faţa traiectoriei aeronavei EP-3, care a fost nevoită să zboare prin fumul avionului Su-27. Interceptarea a durat două ore şi 40 de minute”.

Apoi dezinformarea se rostogolește aproape în toată presa online de limbă română, de la Ziare.comAntena3.roAdevărul.roȘtiripesurse.ro, până la DESCHIDE.MDb1.ro și Evz.ro.

Falsa alarmă este trasă în continuare de același autor de la MonitorulApărării.ro și MEDIAFAX.ro, Mihai Drăghici, care persistă cu eroarea jurnalistică pe Gândul.info. Acolo autorul inserează filmulețul lui Ivanov, preluat de un al utilizator de Twitter (@thelanjampod). Menționează faptul că incidentul ar fi fost filmat deasupra Mării Baltice, dar nu precizează o dată concretă, lăsând să se înțeleagă faptul că e de dată recentă. Apoi citează copy-paste materialul de pe Adevărul.ro cu comunicatul Flotei a 6-a a Forțelor Navale americane.

La finalul articolului, Drăghici revine cu precizarea că în noiembrie 2018 (mai exact pe 5 noiembrie – n.a.) mai avusese loc un incident deasupra Mării Negre, când un alt avion de vânătoare Su-27 se apropiase periculos de o aeronavă americană EP-3 Aries în spaţiul internaţional al Mării Negre. Faptul fusese confirmat și de comunicatul publicat pe site-ul aceleași Flotei a 6-a a Forțelor Navale americane pe 5 noiembrie 2018. Diferența e că Drăghici utilizează același filmuleț al lui Ivanov, dar nu pe cel real.

Am reprezentat schematic întregul parcurs al dezinformării/erorii jurnalistice:

Concluzii:

Să recapitulăm câteva date factuale:

  1. Înregistrarea lui Ivan Ivanov (@Fighter_bomber_) prezintă un incident care a avut loc probabil în iunie 2017 deasupra Mării Baltice, dar nu dispunem de suficiente date care să confirme locul și data exactă.
  2. Manevra periculoasă executată de avionul de vânătoare Su-27 la adresa F-15 nu reprezintă un semn de înalt profesionalism al pilotului rus, și nici o superioritate tehnică a Su-27 în raport cu avioanele americane. În lumea piloților, astfel de acte sunt catalogate drept „manevre prostești”.
  3. Ultimul incident aviatic deasupra Mării Negre a avut loc pe 5 noiembrie 2018 când un avion american EP-3 Aries, ce survola spaţiul aerian internaţional, fusese interceptat de o aeronavă rusească SU-27.
  4. Știrea despre incidentul de „Marți, 29 ianuarie…” a fost preluată și interpretată eronat de presa din România și R. Moldova deoarece evenimentul se referă la incidentul aviatic care a avut loc în zona Mării Negre pe 29 ianuarie 2018.
  5. Pentru a distrage atenția de la incidentul aviatic petrecut în regiunea Baltică pe 28 ianuarie 2019 (într-o zi de luni), când un Su-27 interceptase o aeronavă americană de recunoaștere Boeing P-8A Poseidon, contul Ivan Ivanov (Fighter_bomber_) distribuie imediat înregistrarea virală cu participarea unui Su-27 care „îndepărtează” un F-15 american.
  6. „Perdeaua de fum” își atinge scopul, iar tabloidele online de limbă engleză, împreună cu rețeaua digitală a Ministerului rus al Apărării (troli, boți, pagini, grupuri de discuții, convinși etc.), transformă falsa narațiune într-o știre virală.
  7. net comite o eroare jurnalistică deoarece autorii materialului n-au verificat detaliile producerii incidentului deasupra Mării Baltice. Incidentul cu participarea navelor americane și rusești este mutat din Marea Baltică în Marea Neagră, iar data este modificată în 29 ianuarie 2019. În goană după afișări și cititori online, false news se transformă treptat într-un fake news, fiind preluat rapid de rețeaua presei online consacrate din România (cum ar fi Adevărul.ro sau Ziare.com), iar de acolo se intoxică și site-ul de știri DESCHIDE.md din R. Moldova.

Astfel de „perdele de fum” ne sunt aruncate periodic de propaganda pro-Kremlin, iar miza acestora e de a promova narațiunea strategică a superiorității tehnologiei aerospațiale rusești față de cea americană, chiar și „ca aspect exterior”. Folosind această narațiune la nivelul publicului intern, Kremlinul reușește să cultive un soi de naționalism militarist primitiv cu scopul de a câștiga suportul cetățenilor, mai ales în rândul tinerilor ademeniți de cariere militare.

Aceeași propagandă o foloseau și sovieticii în timpul Războiului Rece, unde cinematograful și presa aveau un rol esențial. Astăzi instrumentele sunt mult mai diversificate, iar actorii implicați în astfel de procese de narațiuni și reprezentări pro-Kremlin variază de la instituții guvernamentale, influenceri, companii, presă locală, la convinși și „idioți utili”. Strategia lor este motivată atât de rațiuni pragmatice –  promovarea industriei militare a Rusiei, cât și ideologice – renașterea mitului superiorității Armatei Ruse și formarea „Generației Putin” (Generația P.) de a accepta mai ușor regimul autocratic.

Material realizat de Nicolae Țîbrigan şi Cristian Soare, experți ai CheckMedia.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *