Categories
Analize Video

Check Media: România – colonia Occidentului, un clișeu etern al propagandei proruse

Propaganda anti-occidentală din România nu poate funcționa în absența reluării, cu o frecvență cât mai mare, a unuia dintre principalele sale narative: acela că România este o colonie a Occidentului.

Astfel, se transmite ideea că românii sunt niște ”europeni de mâna a doua” și se subînțelege necesitatea orientării politicii externe către alți potențiali parteneri – unii care-i vor trata pe români cu mai mult respect. De obicei, materialele de acest gen nu spun explicit că România ar trebui să se întoarcă spre Rusia, nici măcar nu menționează Rusia. Însă cel la care ne vom referi în cele ce urmează face exact asta.

”Ilie Șerbănescu: ”Asta e colonie! Asta înseamnă colonie! Că nu o recunoaștem, asta e cu totul altceva…” – titlul invită cititorul să vadă în articol – mai exact, în interviu, ce fel de colonie este România. Și ce vede e de natură să îngrozească orice persoană de bună credință: că România nu va face față acestei crize (provocată de coronavirus) și că va fi împărțită între câteva mari puteri. Mai exact, din cauza existenței a ”două economii”, una fiind cea acaparată de străinii care, mod colonial, exploatează țara și scot profitul din ea, iar cealaltă fiind economia autohtonă din ai cărei bani se mențin instituțiile statului. Această a doua economie va colapsa, pentru că ”UE are în vedere să obțină bani de aici, nu să bage bani aici”, ceea ce va duce la prăbușirea statului român și împărțirea României. Semnele acestui scenariu constau din faptul că România ”n-are voie să-și lege provinciile între ele cu mijloace moderne”, ”Investițiile germane nu depășesc, în general, Arcul Carpatic”, iar americanii ar avea nevoie doar de un culoar între Deveselu, baza Mihail Kogălniceanu și litoral, adică nu îi interesează dacă România pierde Transilvania sau Moldova. Acum intervine partea interesantă despre Rusia: ”Rusia este totdeauna aicea, gata să își ia partea. Rusia a ajuns într-o stare, în momentul de față, în care e un fel de mireasă. Ea e curtată de toți. Ea nu trebuie să facă nimic. Se va alege cu ceva, indiferent ce va face.”

Autorul acestor previziuni apocaliptice promovează cu bună știință câteva falsuri grosolane. În primul rând, teoria conspiraționistă cum că României i-ar interzice cineva să construiască autostrăzi care să traverseze Munții Carpați, urmărindu-se evitarea consolidării legăturilor rutiere între principalele provincii, ca Ardealul (de obicei) să poată fi ulterior detașat din componența țării. Dincolo de faptul că nu există absolut nicio dovadă în acest sens, problema este pusă de parcă în prezent, sau în ultimul secol, Munții Carpați nu au putut fi trecuți și legăturile dintre provincii nu se pot realiza în absența autostrăzilor. Evident, existența autostrăzilor va îmbunătăți simțitor traficul rutier, însă absența lor nu are cum să pună în pericol integritatea țării, decât în imaginația bolnavă, sau calculele dezinformatoare ale unora. În afară de asta, în România de astăzi se construiesc autostrăzi în Carpați, care, la orizontul anului 2025, vor lega Sibiul de Pitești și Brașovul de Ploiești.

Cât despre Rusia, ea nu poate fi comparată în niciun fel cu o ”mireasă curtată de toți”, în situația în care țări precum Germania, Franța și Marea Britanie (urmate de multe altele) iau în prezent în calcul impunerea de noi sancțiuni Rusiei pentru otrăvirea lui Alexei Navalny, iar proiectul NordStream începe să fie pus sub semnul întrebării chiar și la nivelul Berlinului oficial.

De fapt, genul acesta de alegații reunite în materiale de acest tip au ca scop demoralizarea cetățeanului român și distrugerea încrederii sale, atâta câtă există, în statul român și locul său în lume.

România, ”împărțită de capitalul german și francez”

În urma alegerilor locale, au apărut articole de propagandă anti -occidentală care înfierează rezultatele votului dat de români, frizând aceleași teme ale ”vânzării țării”, împărțirii ei între diferite puteri străine și grupuri de interese.

Materialul analizat de această dată este în format editorial/opinii și aplică o tactică de denigrare a unuia dintre partidele politice care și-au impus candidații în câteva poziții de primari ai orașelor mari, dar și pe președintele României și partidul care l-a susținut pe acesta în două rânduri la alegerile prezidențiale. Paleta de invective este deosebit de bogată: ”Nişte şacali liberali şi userişti oportunişti, şcoliţi la cursuri de şantaj, cu „interesul lăsat fără pic de jenă la vedere”, care în urma votului s-au trezit în fruntea „bucatelor”. Mai aflăm că ”Capitalul german şi francez şi-au împărţit primăriile ţării noastre, ca pe un tort. Unul, căruia îi zice Dominic Fritz, fost şef de cabinet al fostului preşedinte german Horst Kohler, un membru STASI, cu o aşa-zisă activitate caritabilă în România, a cîştigat primăria Timişoarei. La Bucureşti au cîstigat oamenii lui Macron. Clotilde Armand, primăriţa de o noapte de acum patru ani a cîştigat Sectorul 1.” Lui Klaus Iohannis i se impută, în același limbaj denigrator, că încearcă să distrugă democrația în România pentru că este împotriva PSD, iar fără acest partid nu ar putea fi asigurat pluralismul politic.

Articolul continuă cu învinuirea oamenilor menționați mai sus, ținta articolului, de, practic, toate ”relele lumii”, că ”dictatura iohannistă” ar purta un război împotriva Bisericii Ortodoxe Române, împotriva valorilor tradiționale. Și încheie pe o tonă xenofobă, deplângând faptul (inventat) că în 2050 din 15 milioane de cetățeni români, șase milioane vor fi ”țigani”, afirmând, fără să arate vreo sursă, că natalitatea la etnicii ”țigani” ar fi de 2,5 ori mai mare decât la români.

Adevărul e că acest gen de articole se adresează unui public delimitat, care le consumă deoarece le alimentează propriile erori de percepție. Ele se scriu și se publică pentru a servi necesității de confirmare a propriei viziuni asupra lumii, ceea ce numim ”eroarea confirmării” – confirmation bias.

Este simptomatic faptul că autorii acestor materiale nu vorbesc niciodată despre vreun neajuns concret, sau greșeală, inadecvare, a politicianului pe care îl atacă, ci îl/o acuză – fără să probeze în vreun fel – că reprezintă ”interesele capitalului străin” și că vrea să subjuge România – o altă stimulare a lozincii post-decembriste ”Nu ne vindem țara”.

”Nu ne vindem țara”, o conservă redeschisă periodic

Teza privind vânzarea pământului cetățenilor străini face parte din narativul ”vânzării țării” (care include și partea industrială, a resurselor minerale), unul dintre cele mai importante în propaganda de tip naționalist stimulată din umbră de Rusia.

Periodic, în spațiul media din România apar materiale alarmiste, în care, pe un ton violent, intolerant și maximalist, realitatea intrării pe piețele din România, inclusiv cea agricolă, a investitorilor străini este prezentată ca o vânzare a țării, românii rămânând, în acest caz, niște străini în propria țara, fiind deposedați de tot ce au – este concluzia pe care mizează autorii acestor materiale că o vor face cititorii.

De exemplu, materialul cu titlul ”Români, aveți o ultimă șansă să luptați pentru țara voastră înainte să vă fie luată cu totul!”. În material sunt reluate detaliile unui reportaj de la un post TV privind rata înaltă de vânzare a terenurilor agricole către străini, dar și prezentate câteva declarații ale unor avocați ai agriculturii organice precum britanicul Julian Rose care se pronunță împotriva comasării terenurilor agricole și vânzării acestora către mari corporații agricole. De asemenea, se prezintă statistici dintr-un raport al Parlamentului European din 2015, potrivit cărora în România, aproape 40% din terenul agricol ar fi deja deținut de străini, dintre care 25-30% cetățeni ai UE, și până la 10% din afara UE.

Materialul mai menționează un oarecare raport al Serviciului Român de Informații care spune că din cauza intrării în posesia investitorilor străini a terenurilor agricole din România, securitatea alimentară a țării ar fi amenințată. Din păcate, materialul nu oferă vreo trimitere spre acel raport, în original. Nu am reușit să găsesc un asemenea raport la o căutare pe internet.

Am observat, însă, altceva: materialul în cauză este rostogolit, în ultimele câteva zile, pe mai multe site-uri cunoscute pentru profilul lor conspiraționist și anti-sistem. De fapt, este vorba despre o conservă, deoarece pentru prima dată acest material a fost scris în vara anului 2016, tot atunci când a fost realizată și investigația de la postul TV care stă la baza lui. De ce, aparent fără vreun motiv, se scoate un articol vechi de peste patru ani și se postează, din nou, pe mai multe site-uri? Poate din cauză că propaganda anti-occidentală rămâne, periodic, în pană de idei.

Însă mesajul transmis de respectivul material menține tonusul în acea categorie a populației României care încă răspunde la lozinca ”nu ne vindem țara”, practicată pe larg la începutul anilor 1990 și care a costat România rămânerea în urmă față de țările Europei Centrale pe care o resimțim și în prezent.

Gandeste inteligent! Fii Check Media !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *