Categories
Analize Video

Propaganda chineză tot mai activă în spaţiul media din România

China este tot mai prezentă în spaţiul media din România atât prin intermediul propriei propagande cât şi prin intersectarea unor teme cu interesele propagandei ruse din ţara noastră. În acest sens, propaganda chineză nu încearcă doar să promoveze Huawei şi tehnologia 5G, ci şi să prezinte o imagine care să nu responsabilizeze Beijingul pentru epidemia COVID-19 sau atrocităţile comise împotriva minorităţilor etnice.

Radio China Internațional publică un articol în care relatează despre prezentarea așa-zisei ”Cărți Albe” a pieței muncii din regiunea Xinjiang, locuită în majoritate de etnici uiguri. Articolul prezintă câteva date statistice care să arate succesul autorităților chineze în a fi eradicat sărăcia din regiunea Xinjiang, menționând, de asemenea, și câteva cazuri individuale de cetățeni din regiune care și-au găsit de lucru în alte regiuni și au reușit să-și ajute rudele sărace de acasă cu bani suficienți pentru a-și cumpăra locuințe și alte bunuri. Materialul pretinde că aceste date demontează afirmațiile ”unor politicieni americani” privind munca forțată din Xinjiang, numindu-le ”minciuni”.

În realitate, existența a zeci de mii de persoane aparținând grupurilor etnice din regiune (uiguri, kîrgîzi), deținuți și apoi forțați să muncească în diferite regiuni ale Chinei, a fost documentată într-o serie de rapoarte internaționale cu autoritate, printre care se numără raportul din martie 2020 al Institutului Australian de Politici Strategice. Experții australieni au identificat 27 de fabrici din nouă provincii chineze care folosesc munca forțată a cetățenilor din Xinjiang. Peste 80.000 de locuitori ai regiunii au fost strămutați forțat și obligați să muncească în aceste fabrici. Acești oameni sunt, de cele mai multe ori, supuși tratamentelor degradante în sistemul de închisori și lagăre din Xinjiang dezvoltat în ultimii ani pentru a ”ține sub control” populația uigură, văzută ca o amenințare de către Beijing. Estimările organizațiilor internaționale arată că peste 1 milion de persoane au fost supuse persecuțiilor pe criterii etnice și religioase în Xinjiang.

Articolul ”Şah în trei: UE, China, SUA” abordează din nou una dintre temele preferate ale propagandei ruse: încheierea ”hegemoniei” economice americane prin renunțarea principalelor puteri ale lumii – în speță UE și China – la tranzacțiile în dolari, folosindu-și propriile valute. Autorul compară situația din 2003, când SUA a acuzat Irakul că ar fi deținut arme de distrugere în masă și l-a atacat militar, cu zilele noastre, când Donald Trump ar încerca același lucru împotriva Chinei. Și în 2003, și în 2020, pretinde autorul, mobilul acestor acțiuni ar fi cel de a păstra dolarul ca valută de referință internațională și hegemonia economică a SUA.

Articolul simplifică nepermis de mult o ecuație internațională cu foarte multe variabile, omițând principalul factor de diferențiere a situațiilor din 2003 și 2020: atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 și măsurile retaliatorii ale SUA care au urmat după acestea. Uciderea pe teritoriu american a 3000 de persoane, majoritatea covârșitoare cetățeni americani, nu putea să rămână fără consecințe. Miza manipulării este de a portretiza SUA drept o putere absolut cinică, pentru care nu există valori, nu există principii de acțiune în relațiile internaționale, și nu care nu se poate negocia decât pe baza unor interese materiale. Propaganda rusă este direct interesată ca întregul mapamond să considere că nu există nicio diferență între Rusia și SUA (sau Rusia, SUA și China), că aceste țări trebuie să se înțeleagă și să-și împartă sferele de influență într-o manieră tipică războiului rece sau chiar perioadelor anterioare acestuia. Aceasta este și miza ascunsă a acestui articol.

Sputnik face o știre dintr-o declarație a șefului statului major al Forțelor Aeriene ale SUA, Charles Q. Brown Jr., precum că americanii trebuie să fie pregătiți de un război de proporții, comparabil cu al doilea război mondial, în care SUA ar putea suferi pierderi importante. În titlu, Sputnik lansează o întrebare: De ce Pentagonul îi sperie pe americani cu un nou război. Iar răspunsul la această întrebare, în optica autorilor, este ”Lupta pentru bugetul militar”. Autorii insinuează că oficialul american s-a referit la o potențială confruntare cu Rusia sau China – cu toate că el nu a spus asta. În materialul video care însoțește textul, oficialul american este acuzat că ”prezintă noi povești de groază despre amenințările din partea Moscovei”. Materialul se încheie cu condamnarea ”umflării” bugetului american al apărării și al raidurilor aviației americane ”la frontierele Rusiei”, și dă asigurări că armata rusă este capabilă să se apere împotriva ”provocărilor” americane în ciuda scăderii bugetului militar al Rusiei. Întregul material este extrem de similar cu propaganda sovietică din anii războiului rece. Aceasta prezenta URSS ca o țară iubitoare de pace, o campioană a dezarmării, care era însă forțată de împrejurări să mențină o armată capabilă să apere cauza comunismului mondial în fața imperialismului militarist american. Cu excepția componentei ideologice comuniste, totul este acolo – SUA este o țară care-și sporește permanent cheltuielile pentru apărare și se înarmează intens, pentru că are intenții ostile împotriva Rusiei – care, desigur, nu a făcut niciun rău nimănui. Ceea ce omit autorii de la Sputnik să spună este că misiunile de recunoaștere ale aviației militare a SUA în bazinul Mării Negre nu vizează teritoriul rusesc, frontierele Rusiei, ci peninsula Crimeea, un teritoriu ucrainean anexat de Rusia printr-o operațiune militară care a sfidat dreptul internațional, spiritul bunei vecinătăți, dând o lovitură gravă păcii în regiune și în lume. Iar acele misiuni de recunoaștere au loc pentru că autoritățile ruse transformă tot mai mult Crimeea într-o regiune hipermilitarizată, amplasând acolo rachete de croazieră și dislocând efective militare care pot amenința nu doar Ucraina, ci și statele membre NATO din zonă, precum România, Bulgaria sau Turcia.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *