Televiziunea de limbă rusă Rossia-1 a prezentat pe 5 februarie 2017, în cadrul programului „Vesti nedeli s Dmitriem Kiselevym”, un reportaj de 7 min. realizat în România de jurnalistul rus Anton Leadov, angajat al VGTRK. Relatând despre protestele anti-guvernamentale din Piața Victoriei, jurnaliștii ruși au folosit tehnici de dezinformare, apelând și la falsuri informaționale.

Analiza titlului: Moderatorul emisiunii a prezentat România drept un exemplu al „degradării Europei”, asimilând imaginea de țară cu sărăcia și corupția. Reportajul despre România se deschide spre finalul emisiunii, cu constatarea faptului că „un simptom al degradării UE este corupția”. „Și pe cine, după asta, i-ar putea inspira steagul albastru înstelat? Poroshenko, nu se pune”. Ab initio telespectatorului îi este inoculată ideea că România ar reprezenta un caz emblematic al eșecului proiectului european.

Context: Reportajul a fost difuzat pe canalul televiziunii de stat Russia 1, accesibil aproape în tot spațiul CSI pentru vorbitorii de limbă rusă. Materialul a fost realizat în centextul protestelor anti-guvernamentale din Piața Victoriei (București) pe tema adoptării ordonenței de urgență 13/2017 și a incidentelor din 1 februarie, când forțele Jandarmeriei au intervenit pentru a dispersa grupuri de agitotori, membri ai galeriilor de fotbal. De asemenea, în același interval de timp, în spațiul public din România fusese lansată ipoteza unui posibil Maidan după un scenariu ucrainean – retorică supraexagerată în contextul publicării pe 26 ianuarie în Monitorul Oficial a unei inițiative legislative cetățenești privind declararea autonomiei Ținutului Secuiesc.

Captură de pe site-ul DC News

Falsul narativ: Jurnalistul de la VGTRK a relatat direct din Piața Victoriei făcând câteva erori (in)voluntare, cum ar fi faptul că:

  • i-a confundat pe membrii Guvernului Grindeanu cu liderii partidelor de la guvernare;
  • a neglijat existența protestatarilor pașnici, relatând despre implicarea tuturor participanților la protest în acte de violență împotriva forțelor de ordine.

Urmează apoi câteva comentarii pe marginea OUG 13/2017, denaturând interpretarea legii de modificare a Articolului 297 din Codul penal, privind abuzul în serviciu: „Dacă funcționarul a însușit prin scheme frauduloase până la 2,8 milioane de ruble, în banii noștri, legea îl va ierta”.

Sunt citate câteva intervenții ale unor experți și politicieni din România și Parlamentul European, ale căror declarații sunt modificate și scoase din context în traducerea din limba rusă. Narativul acestora este modificat în sensul inoculării ideii existenței unor nemulțumiri accentuate ale populației față de situația actuală din România, lipsită de resurse, independența și suveranitatea națională.

Sunt folosite și câteva date din statistica economică (uneori cu citarea, alteori fără citarea sursei) pentru a accentua starea precară în care ar fi ajuns economia României după integrarea în UE.

De asemenea, jurnalistul Leadov nu scapă ocazia de a utiliza în reportaj imagini cu cartiere sărace din București – Ferentari, inclusiv relatări ale persoanelor fără adăpost din Gara de Nord.

Date factuale:

  • Reprezentanții guvernului sunt agățați pe pari în haine de pușcăriași. Protestatarii declară că nu vor pleca din piață până când acești oameni din clădirea guvernului nu vor asculta de poporul României” – Fals! În realitate erau afișate manechine îmbrăcate ale unor reprezentanți atât ai Guvernului (Premierul Sorin Grindeanu și Ministrul Justiției Florin Iordache), cât și ai partidelor de la guvernare (Liviu Dragnea, Victor Ponta și Călin Popescu Tăriceanu – Președinte al Senatului).

Sursa: Adevărul.ro

  • Protestatarii aruncă în polițiști cu pietre, gheață și zăpadă” – Fals! De fapt, seara de 1 februarie doar mici grupuri de zeci de persoane au apelat la acte de violență împotriva forțelor de ordine din Piața Victoriei. În timp ce incidentele violente între huligani și forțele Jandarmeriei escaladau, protestatarii pașnici părăseau Piața.
  • Dacă funcționarul a însușit prin scheme frauduloase până la 2,8 milioane de ruble, în banii noștri, legea îl va ierta” – Fals! Aici este vorba de textul de modificare a Articolului 297 din Codul penal, potrivit OUG 13/2017, care definea abuzul în serviciu astfel: „(1) Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu știință, îndeplinește un act prin încălcarea unor dispoziții exprese dintr-o lege, o ordonanță sau o ordonanță de urgență a Guvernului sau nu îndeplinește un act prevăzut de dispozițiile exprese dintr-o lege, o ordonanță sau o ordonanță de urgență a Guvernului și prin aceasta cauzează o pagubă materială mai mare de 200.000 lei ori o vătămare gravă, certă și efectivă a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau juridice, astfel cum sunt prevăzute și garantate de legile în vigoare, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă”. Așadar, nu se menționează nimic despre funcționari care vor putea scăpa de pedeapsă în cazul în care vor cauza o pagubă materială mai mică de 200 000 lei.
  • Sarcina de deaglomerare a închisorilor cu orice preț i-a fost impusă României de colegii europeni. Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a pregătit și o pedeapsă în acest sens” – Fals! Pe 1 martie 2016, fostul Ministru al Justiției, Raluca Prună, anunța că a făcut o solicitare către CEDO să amâne luarea unei decizii pilot pentru condițiile din penitenciarele din România. Potrivit declarației, decizia ar fi obligat România să plătească circa 80 milioane de euro pentru întreținerea deținuților, conform unor calcule estimate după precedentul din Italia. Totuși, decizia pilot se referă la patru cazuri particulare, iar cuantumul amenzii pe care ar fi trebuit România să o plătească nu a fost făcut public niciodată pe site-ul CEDO. Mai mult, există o diferență semnificativă între UE și CEDO, ultima fiind o instituție creată pentru sistematizarea procedurii plângerilor în materia drepturilor omului provenite din statele membre ale Consiliului Europei, nu neapărat din state membre ale UE.
  • Ștefan Popescu, analist politic, expert: „România chiar a fost amenințată că va trebui să achite o amendă de 80 milioane de euro dacă nu va rezolva situația din închisori” – Fals! CEDO nu a amenințat niciodată România prin niciun document oficial privind plata unei „amenzi comune” de îmbunătățire a condițiilor din închisori pentru deținuți. Estimarea de 80 milioane se bazează pe un precedent din Italia, și este ipotetică, fiind enunțată de fostul Ministru al Justiției, Raluca Prună, în martie 2016.
  • Dragoș Dumitriu, jurnalist: „Oamenii din România o duc mult mai greu acum. Un sfert din populația țării e deja plecată peste hotare” (intervenție ștearsă ulterior din arhivele emisiunii „Vesti nedeli”) – Fals! Conforma datelor oficiale ale Institutului Național de Statistică, la 1 ianuarie 2013, peste 2,3 milioane de români erau plecați în străinătate de un an sau mai mult, iar dacă îi luăm în considerare și numărul românilor care s-au stabilit definitiv în străinătate în perioada 1990-2015 (~495 000 persoane), atunci ponderea disporei românești nu ar putea depăși valoarea de 13,8% din populația stabilă a României (20 121 641 de persoane).

*Aici trebuie să menționăm că, deseori, jurnaliștii VGTRK apelează la atribuirea unor declarații false intervievaților, iar traducerea în rusă nu este subtitrată, ci expusă audio cu scopul de a acoperi posibile verificări ulterioare ale declarațiilor.

  • Datoria externă a României crește în fiecare an cu zeci de milioane, constituind în prezent deja în jur de 100 miliarde de dolari” – Parțial adevărat! Potrivit cifrelor oficiale ale BNR, timp de trei ani consecutivi (2013-2015) datoria externă totală a României se afla în scădere cu 10 miliarde de euro. Abia în 2016, aceasta s-a majorat cu 2 miliarde de euro, până la 92,5 miliarde de euro (aprox. 100 miliarde de dolari). Ca pondere în PIB, datoria externă a fost anul trecut la sub 60% din PIB cel mai redus nivel de după criză.

Sursa: Ziarul Financiar

    • Constantin Rotaru, președintele al Partidului Socialist Român: „Petrolul nu mai este al nostru. Aurul nu mai este al nostru. Uraniul nu mai este al nostru”, după care declarațiile în română ale politicianului care se aud pe fundal nu mai corespund cu traducerea în rusă, autorii materialului atribuindu-i următoarele declarații: „Prețul maxim pe care trebuie să-l plătească țara noastră pentru a adera la UE constă în pierderea suveranității și independenței, iar treaba merge deja ca pe roate”.
    • Vorbind despre proteste, acesta [Frans Timmermans, Vicepreședinte al Comisiei Europene – n.r.] repetă acum de două ori cuvântul îngrijorare’ ” – Fals! De fapt Frans Timmermans se referea la ordonanțele de urgență adoptate de guvernul de la București.

Tehnica dezinformării: prezentarea unilaterală și selectivă a faptelor, exagerarea și suprageneralizarea, scoaterea din context, fabricarea contextului, manipulare prin date false.

Sursa: Rossia-1 este o televiziune de stat ce face parte din holdingul mediatic VGTRK. Canalul a mai fost cunoscut și ca RTR, poziționându-se pe locul doi după Pervîi kanal în ceea ce privește ratingurile de audiență. Deține mai multe televiziuni regionale care emit în diferite limbi. Postul este destul de popular în spațiul CSI printre vorbitorii de limbă rusă.